Test ADAC opět potvrdil CNG pohon jako nejšetrnější k životnímu prostředí
Mezi soutěžícími byla nejen benzinová a naftová vozidla, ale také plně elektrická, plug-in-hybridní, LPG a vodíková vozidla. Některá z nich jsou obecně považována za „vozidla s nulovými emisemi“. Nutno podotknout, že ke všem typům pohonů a paliv se v tomto testu přistupuje naprosto stejně. Pro celý proces spotřeby energie je uplatněn technologcky neutrální přístup „well-to-wheel“ ("od zdroje paliva až po kolo"), tedy i s ohledem na uhlíkovou náročnost zdroje energie.
Souhrnné výsledky ADAC testu
A nyní konkrétní příklad. SEAT Leon v plynové verzi má naměřenou spotřebu 4,2 kg CNG/100 km a pouhých 91 g CO₂/km. Tento výpočet je založen na mixu CNG v SRN s biopodílem 40%. Pokud je skutečný podíl bioplynu vyšší, bilance se ještě zlepšuje. Výsledky Leonu TGI a Golfu TGI jsou si velmi podobné díky využití stejného koncernového motoru o obsahu 1,5l s výkonem 96 kW/130 k. Dojezd vozu s nádrží na 17,3 kg CNG dosahuje úrovně 400 kilometrů.
Tyto výsledky opět dokazují, že vozidla na zemní plyn poháněná biometanem musí hrát roli při dosahování dekarbonizace silniční dopravy. Evropská legislativa by měla tyto jednoznačně prokázané výhody uznat, např. pomocí kreditního systému pro obnovitelná paliva.
Pro zajímavost uvádíme, že v podmínkách ČR bylo již v roce 2021 v průměru použito 16% biometanu a přední provozovatelé CNG stanic nadále počítají s navyšováním tohoto podílu.
Průkopníkem je společnost E.ON, která jako jedna z prvních začala v roce 2021 dodávat do svých CNG stanic biometan - tedy plně obnovitelné palivo s nižšími emisemi CO2. V letošním roce se pro biometan rozhodl i Gazprom s téměř 70% podílem biometanu. Takový příspěvek k ochraně klimatu by měl být podporován podobně jako ve Švédsku nebo Švýcarsku.
zdroj: CNG+